برای تمامیکسبوکارها و افرادی که به دنبال مطرح کردن برند خود در اینستاگرام هستند، لازم است که یک استراتژی و برنامه تولید محتوا در اینستاگرام داشته باشند تا به صورت پایدار به فعالیت خود در اینستاگرام ادامه دهند.
در ادامه به ۵ اصل تولید محتوا برای بازاریابی در اینستاگرام، که توسط برخی از کسبوکارها استفاده میشود اشاره میکنم.
۱- ارزش آفرینی کنید
شاید این اصل را بارها شنیده باشید، اما واقعیت این است که هنوز خیلی از کسبوکارها از آن غافل هستند و یکی از دلایل عدم موفقیت آنها در اینستاگرام رعایت نکردن این اصل است.
شما پیش از اینکه به دنبال مطرح کردن برند خود باشید، پیش از اینکه به دنبال دادن پیشنهادهایی به مخاطبان باشید، باید با محتوای خوب برای آنها ارزش آفرینی کنید.
وقتی هنوز با مخاطب ارتباط کافی برقرار نکردهاید، وقتی هنوز به صورت رایگان ارزشی به مخاطب ارایه نکردهاید، دادن پیشنهاد خرید کار اشتباهی است.
۲- مقیاس پذیری استراتژی تولید محتوا
اگر استراتژی تولید محتوای شما مقیاس پذیر نباشد نمیتوانید در دراز مدت با آن ادامه دهید. مثلا فرض کنید که اسراتژی تولید محتوای یک شرکت در و پنجره سازی این است که هربار که پروژهای دریافت میکنند از وضعیت قبل و بعد پروژه عکس برداری میکنند و با توضیحات کامل و شرح مراحل در اینستاگرام به اشتراک میگذارند.
این استراتژی مقیاس پذیر و پایدار است، یعنی تا زمانی که پروژه دریافت میکنند، محتوا برای تولید دارند، پس استراتژی تولید محتوا با محوریت پروژه ،گزینه مناسبی است، زیرا هم پایدار است و هم به شکلهای مختلفی میتوان حول پروژهها محتوا ایجاد کرد.
اما فرض کنید که این شرکت تصمیم میگیرد که در محتواهای مختلف اجزای مورد نیاز برای ساخت پنجره و مراحل مختلف پنجره سازی را معرفی کند، اگر استراتژی محتوایی حول این محور قرار گرفته باشد نمیتواند پایدار باشد، زیرا پس از مدتی شما تمامیمراحل پنجرهسازی را توضیح دادهاید و دیگر محتوایی برای تولید ندارید.
۳- بازاریابی در اینستاگرام و پایداری در تولید محتوا
همه میدانیم که اگر کسی به باشگاه ورزشی برود و تغذیه مناسبی داشته باشد میتواند به اندام مناسبی دست یابد، اما مسئله اصلی پایداری در ادامه این روند است، آیا ورزش کردن و تغذیه مناسب را میتواند به صورت پایدار ادامه دهد؟
تولید محتوا در اینستاگرام هم به این صورت است، اینکه استراتژی مناسبی را پیدا کنید و سپس محتوای خوبی تولید کنید خیلی دور از انتظار نیست، اما چیزی که مهم است پایداری در ادامه این روند است. آیا میتوانید این روند را ادامه دهید.
اگر مدتی محتوایی را تولید کنید و برای مدتی فعالیتی نداشته باشید کاربران شما تا حدی سردرگم میشوند. آنها هر روز یا هرهفته منتظر محتوایی از شما بودند ولی شما هیچ فعالیتی نداشتید و این موضوع از نظر ذهنی موجب کم رنگ شدن برند شما میشود و کاربران احساس میکنند شما دیگر فعالیتی ندارید.
۴- تولید محتوای مورد نظر نباید بیش از اندازه سخت باشد
توانایی تولید محتوا در کسبوکارهای مختلف متفاوت است، تولید محتوا در برخی موارد نیاز به منابع زیاد و هزینه زیادی دارد.
پس اگر تصمیم به تولید نوع خاصی از محتوا گرفتهاید حتما در نظر داشته باشید که در محدوده تواناییهای شما باشد، حتی اگر چندبار موفق به تولید آن محتوا شدهاید دلیل بر توانایی شما نیست، زیرا لازم است توانایی تولید محتوا به صورت پیوسته را داشته باشید.
ممکن است چندین بار، متخصصین مختلف را دعوت کرده و گفتگویی موفق را ضبط کرده و در اینستاگرام قرار دهید، اما آیا میتوانید به صورت پیوسته و مثلا هفتگی این مدل محتوا را تهیه کنید؟
اگر جواب شما بله نیست، بهتر است فعلا قید این مدل محتوا را بزنید زیرا در نهایت به دلیل ناتوانی در تولید آن را رها خواهید کرد و دچار عدم پایداری در استراتژی محتوا خواهید شد.
۵- اختصاصی عمل کنید و سبک خودتان را در تولید محتوا داشته باشید
هر استراتژی که دارید و هر نوع محتوایی که تولید میکنید، سعی کنید خودتان باشید و سبک خودتان را در تولید محتوا داشته باشید.
مثلا اگر تصمیم به تولید پادکستهای کوتاه برای اینستاگرام گرفتهاید، لزومیندارد که کاملا مشابه رقیبتان پادکست تهیه کنید، همانند او موزیک قرار دهید یا همانند اون صحبت کنید و…
میتوانید به سبک خودتان صحبت کنید، به سبک خودتان پادکست را شروع کنید و یا هر خلاقیت دیگری ایجاد کنید و برای خودتان سبک بسازید.